25 March 2013

Kanak-kanak Bersendirian Dalam Kenderaan??

Assalamualaikum.

Hi there. arini suda gaji ken. YEAYY!! tapi kan aku ada stori yang tak brapa best ni. ketika aku kat berhampiran sebuah bank kat area Kubang Kerian ni, iaitu depan opis aku, aku nampak sorang budak lelaki berusia dalam lingkungan 2-3 tahun ditinggalkan bersendirian dalam kete. iyeeee.. budak tu ditinggalkan sorang-sorang kat dalam kete. opkos la tanpa sape-sape pon temankan dia dah namanya pon sorang kan. kat area depan bank tu ha. mak atau bapak budak tu aku tak nampak pulak kan kat manakah. mungkin masuk dalam bank tu kot. mungkin pegi amik sesuatu atau mungkin jugak pegi cucuk duit. tak tau la tu. tak kesah la kan sape/penjaga budak tu nak gi mana pon dan nak buat apa sekali pon. tapi yang aku kesahnya, napakah ko pegi tinggal budak tu sorang-sorang dalam kete??? kete pulak tu bukannya letak kat petak parking leklok ke apa. kat bawah tu gigih aku lakar kartun simple nak gambarkan tempat dan situasi kejadian. 


Yang pintu besar kat belakang tu pintu masuk bank. orang lidi yang tengah berdiri tu kat mesin ATM. pastu ada sebuah van putih (aku wat kaler hitam dalam gambar lakaran tu) yang punggah duit tu benti betul-betul depan pintu bank. pastu kete yang ada budak kecik yang ditinggalkan sorang-sorang tu kat sebelah van tu (kete tu aku lukis kaler merah). nampak tak kat situ yang kete yang ada budak kecik tu actually disebalik van tu kalau penjaga budak tu pegi amik duit kat mesin ATM tu kan. atau kalau dia kat dalam bank tu sekali pon. secara logiknya kalau tengok kat posisi kete tu haruslah tujuan pemandu kete tu adalah bank tu kan. nampak tak jugak kat situ yang kete tu totally terlindung disebalik van tu kalau pemandu kete tu kat dalam bank tu. then budak kecik tu sorang-sorang dalam kete. yang wat aku sedih tu budak tu tengah berwajah sedih dan ketakutan oke. paham tak kat situ. adik kecik tu tengah KETAKUTAN. haih lah. paham tak apakah perasaan sebenarnya bila tengok keadaan dan situasi adik tu. kecik sangat lagi kot untuk tinggalkan sorang-sorang gitu. tanpa pengawasan pulak tu. adik tu tak nampak penjaga dia, dan penjaga dia pon tak nampak dia. haihhhh!!! geram pulak aku. apa yang penjaga budak tu expect bila dia sanggup tinggalkan budak tu sorang-sorang dalam kete hah?? dia sedar tak yang macam-macam bole jadi kat budak tu bila ditinggalkan sendirian gitu.

Ni ada sedikit article yang aku nak kongsi tentang kanak-kanak yang ditinggalkan sendirian dalam kete. gugel kat internet je pon. but should open our eyes besar-besar tang benda alah ni. nampak kecik dan remeh temeh. but actually sangat besar kesannya atau akibatnya.

"One second is all it takes for something horrific to happen.

Although several times a year we hear stories on the news that recount how a car was stolen with a baby inside at the gas station, the message still hasn't been  heard loud and clear that it is never acceptable to leave your child in the car, even for a moment.
In addition to only taking a second for something to go wrong, you should never leave your child alone in the car because:
  1. It is scary for a child to be left alone.
  2. A car's temperature can change quickly. It can become too hot or too cold in minutes.
  3. You could lock your keys in the car, along with your child.
  4. According to Safe Kids, 30 children die each year when they are alone in the car. One of those 30 could be yours.
  5. In some states, it's illegal. It can be considered a misdemeanor offense and if your child is hurt or worse, it can become a felony.
In a nutshell, when parents leave their children in the car because they don't want to go through the hassle of taking them in and out, it is lazy parenting at its worst.
  • If you think it's too cold to take your child out of the car while you run an errand, skip it.
  • If you need gas, go to a full-service station.
  • If you need money, find a drive though ATM.
  • If you forgot your water, go without it.
The risk of leaving your child unattended in the car, even for a moment, isn't worth it. Ever."

So... cemana??? tepuk dada tu tanya hati. korang sanggup?? adeh la. actually ni sekadar perkongsian dan luahan aku akibat dari apa yang aku tengok sendiri pagi tadi. siyes aku tak sanggup tengok budak tu gitu. dia tengah ketakutan. nak gi temankan budak tu... mungkin dia pon akan lebih bertambah takut. tak pun nanti bila penjaga dia pegi kat kete tu balik ingat aku nak culik budak tu ke apa ke kan. serba salah itu opkos terdetik dalam hati. yang harus terdetik adalah "gila ke apa tinggal budak tu sorang-sorang". oke. tu je. bai.


2 comments:

Unknown said...

terharu tengok kegigihan .... huishhhhhhhhhhhh....
terharu terkesima selang seli.

tp memang tak patut ...
tok sibik mano penjaga budok tu

kelipkelipchumel said...

huih la.jgn xtau terkagum jugok cepeh tetiba gigih plk siap lukis bagai ek.utk bayangan yg lebih jelas kenn. :P

em.tang penjaga budak tu mmg super tak patot