20 June 2014

Cut Loss

Assalamualaikum...

Salam Jumaat everyone.. dah petang pon.. :) cuaca kat Kota Bharu alhamdulillah terang benderang.. hangat membahang.. ^_^ gituuuu.. kebaikannya, kalau sidai baju super pantas keringnya tanpa perlu keringkan guna mesin. bagus kan. harus pikir dari segi positip. 

As for today punya story.. pengalaman nih.. walaupun kurang best.. idak ngapelah. pengajaran.. aku sekarang ni baruuuuu sangat lagi berjinak-jinak dengan dunia pelaburan saham. pelaburan ke perniagaan ek?? mana-mana la. alhamdulillah. it's not easy.. tapi idoplah sukar juga. yang penting mesti kena ada ilmu. itu yang paling utama. alhamdulillah ditemukan dengan mentor-mentor hebat. juga rakan perjuangan yang rajin jenguk news, juga rajin buat research.. hik hik.. nampak sangat kerajinan aku kat situ kan. bahahahaa..

Awal-awal penglibatan aku try dengan mencuba nasib beli IPO melalui maybank2u. alhamdulillah... dapat la 100 unit. 1 lot katanya. kampeni UMWOG. hebat iolls.. pemegang saham kampeni itu hokeh. bahahaha.. yela. walau hanya seciput, namun ia maseh tetap begitu la realitinya. ^_^ sampai sekarang aku simpan lagi. biar la dia kat situ diam-diam...

Setakat ni baru dua kelas yang aku hadiri untuk belajar tentang selok belok saham ni. alhamdulillah. kenal juga dengan bisnes super easy + best ni ha. bessssssttt sangat bila popit=profit. bila loss, hamek kau. tapi memang gitu la adat perniagaan kan. ada untung rugi..

Nak habak mai todaynya hari ini adalah pestaim aku have to cut loss. uhuhuuhuhu... sedey.. tapi takpe. pengalaman.. so must jadikan pengajaran. kih kih.. itu adalah hasil gamble.. tak baik tau.. aitu dah greed.. samapai sekarang la aku duk peram satu kaunter tu ha. kih kih.. insyaallah naik la nanti tu. dah hope analysis pulak kan. bahahaha.. itu gegara tanak pick up. pick up tu maksudnya beli dan simpan. sebab aku tanak kuakan duit, so, aku pilih untuk cut loss. which is menggunakan duit yang lebih sedikit dari aku beli terus. walaupun kalau beli terus masih bole dapatkan untung nanti. tapi belom pasti lagi bila. bergantung pada news dan isu semasa. juga hasil jual beli dan kuasa jerungs sekalian.. so ikan bilis macam ai is dalam risiko le.. tambah pulak bila kurang ilmu, tak buat research, tak tengok news. hebat sangat kan.. hamek kauuu..

Namun alhamdulillah.. semuanya adalah ketentuan dariNya untuk aku peroleh ilmu dan pengalaman untuk ingatan dan pengajaran. ini juga rezeki namanya. ^_^ so, just smile and let it go. tata. nanti kita bikin bisnes lagi..

For those yang tak tau, belum tau dan nak tau perihal saham ni, bole gugel. untuk pengetahuan biasa-biasa. atau bertanya saja pada yang tahu.. atau.. hadiri mana-mana kelas yang diadakan.. believe me, ia berbaloi.. tapi ingat, apa pun yang kita nak lakukan, mesti ada ilmu. MESTI ok. jangan maen redah aje. itu very NO NO NO.. orait.. nanti ai is share lagi bout saham ni bila ada kerajinan. saya budak baru belajar. ^

No comments: