21 April 2010

...terjaga...

Pejam celik.. pejam celik.. arini dh ari Rabu. sgt pantas masa jua hari berlalu. semuanya berlaku dan berlalu dgn sgt pantas. baru lepas baca salah satu entri kt satu blog ni. bawah tajuk Dzafri Hisyam-part3. sgt sedih, terharu dan menginsafkan. kak Baya seorang ibu yg tabah. smoga Tuhan memberi kekuatan kepadanya juga famili untuk mengharungi dugaan itu. Dari blog itu, aku tersedar. keluarga adalah aset terpenting, aset yang tidak ternilai yg kita miliki di dunia ini. they are everything. especially insan2 yg kita sayangi. tiada satu, tiada dua, tiada yg seumpamanya, sepertinya. syukur kepada Tuhan aku masih miliki papa, mama, adik2, akak aku, jua adik bradik yg lainnya. jua ank2 buah aku 3org yg kiut miut. aku byk buat silap. disengajakan dan tidak disengajakan. terutamanya kepada insan2 yang aku sayangi.. insan2 yg menyayangi aku. most of it, tanpa aku sedari bole mengguris hati dan perasaan mereka. perilaku, tingkah laku, tindakan jua keputusan aku yang tidak mengambil kira sgala sensitiviti yang sepatutnya.. betapa tidak prihatin, tidak berprasaan atau tidak pekanya aku..

Bila difikirkan. bila direnung sejenak. betapa kerdilnya diri. sana sini ada yang kehilangan. menerima kelahiran. kehadiran insan baru. ada kehibaan. kesedihan. kekecewaan. kedukaan. tak kurang gk yg melalui, mengharungi kemenangan. kegembiraan. kesyukuran. macam-macam lagi.. segala peristiwa keliling. pembacaan blog dan sebagainya. banyak menginsafkan. menyedarkan. yang aku xmampu, xkan sanggup utk hidup tanpa insan2 yang aku sayang. aku mula lebih menghargai. menyayangi. mula memahami. menghayati dan mengerti akan setiap sesuatu itu.

Sungguh aku xsanggup. sungguh aku xmampu. terkadang tu akan rasa tersangat hiba. tersangat sayu. tersangat menyayangi. tersangat merindui. tapi sekali tersilap. sekali terngadah. sekali terhantuk. sekali tersadung. sekali trus tersedar. adakah lagi sinar? adakah lagi harapan? adakah lagi impian itu? adakah lagi peluang? kenapa tidak?? setiap orang seharusnya terus mengejar setiap impian, cita-cita dan anganan. setiap orang harus diberi peluang. harus diberi kesempatan membetulkan, meleraikan, meredakan segala kekusutan. segala kesilapan. segala kesukaran. segala kealpaan dan kelalaian. tiada yang sempurna. terkadang menangis itu teman. air mata itu penenang. gelak ketawa itu penawar. suara itu ubatnya. kat mana nk gapai. kat mana nak capai? segalanya gagal? tiada hukuman. tiada penilaian. pastinya setiap sesuatu, setiap kemahuan, setiap keinginan, setiap kejayaan, setiap kegembiraan, setiap kenikmatan itu perlukan pengorbanan. perlukan sedikit pengajaran. perlukan bimbingan jua sokongan mungkin. yang seharusnya adalah disertakan dengan usaha. kecewa, sedih, putus asa, pastinya ada. namun mesti digagahkan gk. harus kuat. harus bertahan..

Yang pasti, pengubat segalanya. penawar bagi semuanya. kasih dan sayang. penghargaan. kesetiaan. kemaafan yang penuh kenikmatan. kekuatan yang tidak terjangka. kudrat yang tidak ternilai. segalanya luahan. xmampu nk bicara. xmampu utk dikongsi. xdapat dimengertikan. semoga Ilahi sentiasa merahmati. senantiasa diberkati.

Kelihatan agak nonsense. sukar nk paham. well, aku pn dah xtau apakah lagi yang seharusnya.. terlalu menyayang dan merindu..

No comments: