27 March 2010

keadaan + situasi = ??

Pernah tak kadang2 korang rasa mcm sesetengah keadaan atau situasi yang berlaku kt korang pada suatu masa atau ketika itu adalah sangat tidak adil atau tak menyebelahi korang langsung? lepas tu mesti rasa mcm tak puas hati, sakit hati, kecewa, nk marah dan macam2 rasa lagi kan. time tu la rasa macam nk baling tepon, tp sayang nt kena beli baru. time tu gk la rasa macam nk gi soping sakan sampai beg duit kering kontang. time tu gk rasa macam nak terjun kolam biar otak jadi cool balik. time tu gk rasa nk makan macam2 terutamanya ais krim atau coklat. aihh, kekadang jadi naik geram gk la kn.
Contohnya macam korang sangat jarang amik cuti mlainkan asik tgk rakan2 opis asik amik cuti ngan bercuti jek manjang walau hari diorang tak cuti pon tetap macam hari bercuti je bagi diorang sebab memang sukar gila nk tgk diorang melekat je kt meja diorang. then bila tiba2 korang dh set masa elok2, dh booked smua benda alah yang patot, kunun nk g bercuti ke apa, tiba2 plk time2 tu jgk la keje melambak datang, betimbun xhengat, then bila apply cuti pon nk dpt kelulusan pon tahap mcm nk gi berperang je rasa dlm kpala. then walau kalo tetap dpt gk becuti dan cuti pon, keje atau tugasan yang menimbun tu tetap asik mencuit cuit fikiran. aihhh.. tu kira ok lagi kot. satu situasi lagi, bila time kamu nk becuti tu gk la, rakan yg asik becuti gk td tetba ada hal emergency ngan time2 tu gk nk kena cuti, pastu kamu sndiri lk xleh nk cuti.. ha.. tu br real geram dan sakit ati kn. actually smua contoh dan keadaan yg aku citekan kat sini xde kaitan ngan yang masih idop atau dah xde kt mana2 pon. itu sekadar contoh. ada byk lg contoh2 lain yang harus buat kite rasa xkeruan dan tertekan.
Dalam kisah sebenarnya, aku sndiri byk kali terkena dengan keadaan dan situasi yang tak menyenangkan atau tak menyebelahi aku langsung. biar la walau perkara tu, atau hal tu aku xpernah wat langsung pon sebelum tu, tp alih2, bila time aku terlalui atau terbuat sesuatu tanpa aku ketahui atau sedari dalam keadaan atau situasi yang tidak sepatutnya, then.. DAMN.. memang for sure aku yang kena dan dipersalahkan. maaf la kalo ayat sukar difahami atau berbelit belit. tapi bagi yang pernah lalui atau alami peristiwa atau keadaan yg macam aku maksudkan, korang pasti paham dan tau mcm mana keadaan, situasi atau cerita di ketika itu. itu adalah contoh atau keadaan yang thedak rasmi ye.. uhuhuu... time2 tu pasti akan tefikir, mengapa?? kenapa?? ngape time tu?? knape jadi gitu kt aku??
Bila skali fikir, memang rasa sangat tak adil. rasa marah, geram, tak puas hati, kecewa, rasa nak nangis ngan meraung tak tentu hala pon ada. tapi bila di fikir balik, mungkin adalah ketentuan atau hikmah di sebaliknya. kita xtau. mungkin Tuhan sekadar nak uji kita. mungkin Tuhan dah memang plan chantek, baek punya utk kita lalu menjadikan itu salah satu cara, peringkat atau prosesnya utk kita menuju ke arah sesuatu yang memang kita inginkan atau hajatkan mungkin. untuk menjadikan kita lebih tabah, lebih bersedia, atau untuk jadikan kita seorang yang lebih kuat dan bersedia dalam menghadapi apa jua keadaan dan situasi dalam kehidupan masa depan. walau apa pun, kalau kita terima dan fikir secara positif, maka positif la ia jadinya. namun, kalau kita terima dan fikir secara negatif, lalu negatif la ia jadinya. lalu, setiap yang berlaku harus dijadikan sebagai tauladan, sebagai pengalaman, sempadan dan sebagainya pape yang patut..
*** all is about mind set. kekadang aku pon tewas gak ngan keadaan dan situasi yang xterduga. sebagai hambaNya yang lemah, hanya kepada Nya lah aku berserah.. moga Allah tabahkan aku, kuatkan hati dan semangat aku, jua smua umatNya yang lain. (especially insan2 yg aku sayangi) ***

2 comments:

laksamana Durhaka said...

salam cik bayu..
Begitulah realitinya kehidupan...kita baik sgt orang ambik kesempatan...kito cilok nnt xde kawan nak rapat...klau kita betolak ansur pun ore akan ingat kita bodoh dan bleh pijak kepala..klu kita berkira member2 kata kita cerewet..suasah terkadang...apa pa pun...jgn bagi 100% kepercayaan pada sesiapun pun.. pikirkan diri kita dlu bru org lain...beringat sblm kena...

kelipkelipchumel said...

emmm..ada jua kebenaran kata2 inche laksamana itu..sgt stujuuu..kekadang smpi xtau nk wt cenggana kae...uhuhu..